Rubondo Island - Reisverslag uit Biharamulo, Tanzania van Timo Jordens - WaarBenJij.nu Rubondo Island - Reisverslag uit Biharamulo, Tanzania van Timo Jordens - WaarBenJij.nu

Rubondo Island

Door: Tim Klabbers en Timo Jordens

Blijf op de hoogte en volg Timo

25 Juli 2018 | Tanzania, Biharamulo

Afgelopen weekend was bij voorbaat een weekend die in onze agenda stond aangekruist: De familie van Tim zou ons meenemen naar Rubondo Island: Een eiland voor 80% bestaande uit bossen op zo’n 2 uur reistijd van Biharamulo, ideaal voor een mooie safari!

Het werd een nóg memorabeler weekend dan van tevoren gedacht. Op donderdagavond gingen we met zijn allen uit eten in Biharamulo, toen we terugkwamen bleek er in ons huis ingebroken. Er waren veel spullen gejat waaronder een laptop, iphone, meerdere opladers, onze powerbanks, het muziekboxje, kleren en geld. We deden direct aangifte bij de politie en er werd een onderzoek ingesteld. Hoewel de lokale politie professioneler oogde dan van tevoren gedacht hadden we nog steeds weinig vertrouwen in een goede afloop. Met ons zessen staken we vervolgens de koppen bij elkaar en besloten we het ons weekend niet te laten verpesten. Toch was het niet een ideaal begin van het weekend en hoopten we dat de politie iets kon doen toen we de volgende dag naar Rubondo Island vertrokken.

De reis verliep relatief soepel en al gauw werden we op Rubondo naar onze verblijven gebracht. Deze bestonden uit kleine tweepersoons bungalows op zo’n 30 meter van het Victoriameer, ’s nachts kon je zelfs de golven van het meer horen. Op een steenworp afstand lagen continu 2 nijlpaarden op de loer, gelukkig werd ons verteld dat deze niet agressief waren.

We hebben 3 safari’s gedaan. We begonnen op vrijdagavond direct met een game drive waarbij we met behulp van verrekijkers, camera’s en telefoons zo’n 4 uur over het eiland door de bossen hebben gereden. Onze gids was Hatib die enorm zijn best deed om alle verschillende dieren op Rubondo te vinden. Hij is een Tanzaniaanse man die enorm veel talen probeert te spreken. Zijn beste taal is naast Swahili en Engels ook Duits. Ook probeerde hij wat woordjes Nederlands.

Op zaterdagochtend gingen we op loopsafari, we hebben zo’n 5 uur rondgelopen door de dichte bossen waarbij we veel moesten klimmen en dalen, door struiken liepen en dan weer op het strand terechtkwamen. Voor het geval dat de dieren voor gevaar zouden zorgen was er naast Hatib nu ook een ranger met een geweer mee. Het meest bijzondere dier dat we hier tegenkwamen was een rotspython die vrij recent nog een grote maaltijd verorberd had (zie foto).

In de middag konden we uitrusten op de boot. Hatib liet ons ‘crocodile island’ zien, met natuurlijk veel krokodillen. Er was ook een eiland met veel vogels, wat ons door de geur van vogelstront veel deed denken aan Sumve. We hebben geprobeerd om nog olifanten te spotten, deze hadden we namelijk nog niet gezien. Helaas lukte dit ook niet vanaf de boot.

In de avond, toen we aan het wachten waren op ons eten, kwam Hatib ineens enthousiast aanrennen. De Engelse gasten die net terugkwamen van hun game drive hadden namelijk dicht bij de verblijven een olifant gezien! In het donker mochten we direct instappen en deden we een laatste poging om het dier te vinden. Je zou zeggen dat een olifant door zijn omvang gemakkelijk te vinden is, in het pikdonker is dit met alleen verlichting door de koplampen nog best een lastig karwei. Na een kwartier rijden zag Tim ineens een grote schaduw, toen deze begon te bewegen wisten we het zeker: dit was er een! De enorme olifant stak zelfs recht voor onze auto de weg over, waardoor wij hem perfect konden zien. Blij als we waren dat we alle mooie dieren van Rubondo gezien hadden vertrokken we de volgende dag weer naar Biharamulo.

Goed. In Biharamulo waren we natuurlijk weer benieuwd hoe het onderzoek naar onze inbraak vorderde. Het ziekenhuis was in ieder geval zijn belofte nagekomen en had extra anti-inbraak-maatregelen voor ons huis geregeld. Het duurde echter niet lang voor de directeur langskwam met pas écht geweldig nieuws: Een groot deel van onze spullen was gevonden en er was een dader aangehouden! We konden echter wegens de afwezigheid van een bepaalde agent de volgende dag pas naar het bureau om alles te bevestigen.

De volgende dag bleek het inderdaad om onze spullen te gaan. We hebben álle belangrijke spullen weer terug! De dader was een jongen van rond de 18-20 die beweerde dat hij het alleen zou hebben gedaan. De zitting tegen deze dader zou meteen in de ochtend volgen en hier moesten wij ook bij aanwezig zijn. Deze jongen heeft 3 jaar celstraf gekregen. Een forse straf, maar naar onze mening goed voor de veiligheid van volgende coassistenten in dit huis.

Goed. André, Dorine, Robin en Joost, hoewel niet alles perfect liep zullen we ons naast de fantastische safari vooral de gezelligheid met jullie herinneren. Heel erg bedankt voor ons meenemen naar het eiland, we hebben genoten en zien jullie weer in Nederland!

• 28 Juli 2018 - 18:17

Mini:

Prachtig verslag heel mooi om te lezen gelukkig de spullen weer terug