De eerste dagen in Tanzania - Reisverslag uit Biharamulo, Tanzania van Timo Jordens - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Tanzania - Reisverslag uit Biharamulo, Tanzania van Timo Jordens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Tanzania

Door: Tim Klabbers en Timo Jordens

Blijf op de hoogte en volg Timo

03 Juni 2018 | Tanzania, Biharamulo

Mzungu is een begrip in Oost-Afrika wat staat voor blanke man of Europeaan. Het is een woord wat voor zover wij nu hebben meegemaakt alleen in positieve zin wordt gebruikt. Als je over een willekeurige straat in Mwanza loopt kun je erop rekenen dat er iedere paar minuten een taxichauffeur je aanspreekt met mzungu en je direct aanbiedt je overal naartoe te brengen. Deze aanspraak op straat was even wennen in onze eerste dagen in Tanzania, echter we wisten al door onze voorbereiding dat sommige dingen hier nou eenmaal anders gaan.

In de komende reisverslagen zullen wij vertellen wat wij in Tanzania hebben meegemaakt, dit zal echter wel een samenvatting zijn, de uitgebreide verhalen komen thuis wel.
Voor wie gemist heeft wat wij in dit land gaan doen: Wij zullen de komende 3 maanden ons tropencoschap gaan doen in Biharamulo, Tanzania! De afgelopen maanden hebben we hier langzaamaan naartoe gewerkt. Toen was het dinsdag 29 mei zover: Familieleden en vrienden werden uitgezwaaid, de koffers waren in alle rust al ingepakt en we pakten het vliegtuig naar Tanzania.

Onze eindbestemming was dus Biharamulo. Om hier te komen moet je aardig je best doen: In ons geval een vliegtuig naar Dubai, hier overstappen op het vliegtuig naar Dar es Salaam, dan een binnenlandse vlucht naar Mwanza, vervolgens een uurtje op de boot en dan nog 6 uur met de bus. Je begrijpt dat we dit niet in één keer hebben gedaan. We hebben een overnachting genomen in Dar es Salaam en vervolgens ook 3 nachten in Mwanza.

We hadden bewust gekozen wat langer in Mwanza te blijven. De reden hiervoor was dat later in de week verschillende andere coassistenten in hotel Remm zouden inchecken. De eerste avond waren we nog 'gewoon' met ons tweeën, hebben we een lekkere burger gegeten en een serie gekeken. 's Ochtends werden we hardhandig gewekt door Jelmer, onze cogroepgenoot die nét aangekomen was vanuit Nederland en zich bij ons voegde. De volgende dag werd het nog veel gezelliger toen nog 2 nieuwe, en een stuk of 5 andere groepen die hun coschap net afgerond hebben erbij kwamen. Het leidde tot een avond waarin we met de gehele groep zijn gaan stappen.

Onze laatste 'hele' dag in Mwanza hebben we het rustig aangedaan en zijn we nog lekker uit eten geweest met de gehele groep. De volgende dag stond immers het laatste deel van de reis naar Biharamulo op het programma, en hiervoor ging al vroeg de wekker.

Op het moment van schrijven zitten we in ons huisje in Biharamulo. We hebben net onze tassen uitgepakt en zijn ons aan het klaarmaken voor de eerste dag coschap in het ziekenhuis. Hier zullen we later meer over vertellen.

• 03 Juni 2018 - 20:47

Mimie Giesen,:

Mooi verslag, veel succes. Groeten Mimie en jozef

• 03 Juni 2018 - 20:59

Johannalukassen:

Goed verslag geschreven,veel succes met alles.Groetjes Johanna.