Biharamulo - Reisverslag uit Biharamulo, Tanzania van Timo Jordens - WaarBenJij.nu Biharamulo - Reisverslag uit Biharamulo, Tanzania van Timo Jordens - WaarBenJij.nu

Biharamulo

Door: Tim Klabbers en Timo Jordens

Blijf op de hoogte en volg Timo

10 Juni 2018 | Tanzania, Biharamulo

'Shikamoo, jina langu ni Timo/Tim, nimezaliwa Uholanzi na mimi ni daktari mwanafunzi mpya. Ninategemea kusoma mengi, asante'!

Op deze manier stelden wij ons afgelopen maandagochtend voor aan een grote zaal met pakweg 100 medewerkers van het Biharamulo Designated District Hospital. Er werd ons gevraagd naar voren te komen en één voor één ons zegje te doen. Of het grammaticaal perfect Swahili was weten we niet zeker, de zaal knikte ons in ieder geval goedkeurend toe. Zie onderaan de vertaling.

'Shikamoo' is een woord dat eigenlijk geen letterlijke Nederlandse vertaling heeft. Het betekent zoiets als 'ik respecteer u'. Het enige passende antwoord op deze begroeting is 'marahaba': 'ik dank je voor je respect'. In dit land is het de gewoonte nagenoeg iedereen die je tegenkomt op straat te begroeten. Dit kan op verschillende manieren, maar wanneer je iemand tegenkomt die duidelijk een hogere leeftijd heeft dan jijzelf gebruik je 'shikamoo' en zul je dus 'marahaba' als antwoord krijgen.

Op maandag, woensdag en vrijdag komt mama Edwina in de ochtend bij ons langs. Zij is een Tanzaniaanse vrouw van rond de 30 en doet op deze dagen al jaren bij de coassistenten de boodschappen, kleren wassen, schoonmaken en koken. De avond voordat ze komt leggen wij een briefje (in het Swahili, ze spreekt geen Engels) klaar met onze wensen, hierop mogen we ook aangeven wat we graag willen eten. Dit laatste vinden we nog lastig, aangezien we niet goed weten wat ze goed kan klaarmaken. Daarom kijken we vaak naar de briefjes van de vorige coassistenten: gerechten die meerdere keren terugkwamen hebben we als eerste geprobeerd.

Een normale werkdag gaat als volgt: Rond 6.50 gaat de wekker, we frissen ons wat op en lopen naar het ziekenhuis dat hier 100 meter vandaan ligt. Om 7.30 is de morning prayer, deze wordt gehouden in 'the chapel', een soort kapelletje op het ziekenhuisterrein. Bij elkaar duurt dit meestal een uur. Vervolgens lopen we weer naar huis om te ontbijten en daarna starten we rond 9.30 met de ochtendvisite. Deze week hebben wij op de vrouwenafdeling gestaan. De reden dat wij voor deze afdeling kozen is omdat hier nu een arts staat die ons erg goed kan begeleiden in de eerste week: dr. Edgar. Hij gaf ons de eerste dag direct een rondleiding, we zijn ook al met hem uit eten geweest.

Als de ochtendvisite klaar is, rond 13.30, gaan we naar huis om te lunchen. Daarna lopen we nog even terug naar de afdeling of er uitslagen binnen zijn of er nog andere patiënten gezien moeten worden. Officieel is om 15.30 het einde van de dagdienst, meestal zijn we echter rond 14.30 wel klaar.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties op ons eerste blog!

Vertaling bovenstaande tekst: 'Shikamoo, mijn naam is Timo/Tim. Ik ben geboren in Nederland en ik ben de nieuwe 'student doctor'. Ik hoop hier veel te leren, bedankt'!

• 10 Juni 2018 - 13:51

Mimie Giesen:

Veel succes en een fijn tijd .